הסרת איפור וניקוי

המכה ה-11: ראשים שחורים

ראשים שחורים הם מכה. אני מאלה שלא יודעות "לפוצץ" או "להוציא שחורים". אני פוחדת לעשות את זה בעצמי שלא יגרם נזק בלתי הפיך – צלקות או חורים.
אני לא מבקרת אצל קוסמטיקאית בתדירות גבוהה, אבל במרוצת השנים מצאתי מה עובד בשבילי. יש הרבה פתרונות, כאשר הנקודה העיקרית היא הקפדה על ניקוי העור. מה יותר מתאים לפסח מניקוי?
לא מזמן קיבלתי מאמר בנושא הזה, של ד"ר זהבה לבר, עם הרבה מידע בנושא, אז קבלו:

טיפים ועצות לטיפול ולניקוי ראשים שחורים

צילום: Dreamsite

מאת ד"ר זהבה לבר, מומחית לרפואת עור ודרמטולוגיה קוסמטית

מה זה ראשים שחורים ואיך הם נוצרים? (קצת ביולוגיה)
הופעתם של "ראשים שחורים" (קומדונים) על עור הפנים הינה תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה בכלל ובגיל ההתבגרות בפרט ומהווה חלק מהתופעה של פצעי בגרות (אקנה).
לכולנו בלוטות חֶלֶב בעור שתפקידן להפריש חומר שומני (חֶלֶב) המגן על העור.
עקב שינויים הורמונאליים בגוף מתרחש ייצור מוגבר של חֶלֶב באזורים בהם יש ריכוז גדול של בלוטת חֶלֶב, כגון: אזור הפנים, המחשוף והגב.
תאי העור המתים נושרים בקצב איטי מהרגיל וכתוצאה מכך נוצרת חסימה של פתח זקיק השערה (נקבובית העור), זאת בנוסף להצטברות חֶלֶב בפתח צינורית בלוטת החֶלֶב.
עקב כך נוצר "ראש לבן" – קומדון לבן.
במידה ופתח הניקוז נפתח ומתרחב החומר המצוי בפתח הצינורית מתחמצן והראש הלבן הופך ל"ראש שחור" – קומדון שחור.

אז מה עושים???
ניקוי עור הפנים ושמירה על נקבוביות פתוחות הינן פעולות חשובות במניעה וטיפול של "ראשים שחורים".
פעולת הניקוי מסירה מהעור עודפי שומן ותאי עור מתים העלולים לגרום לחסימת נקבוביות העור, יצירת קומדונים והתרבות של חיידקים הנמצאים על העור והעלולים להחריף את בעיית האקנה. ( זוכרות שהצקתי לכן לנקות את העור לפני השינה?…)

על מנת למנוע את התופעה, יש לשטוף ולנקות את עור הפנים על בסיס קבוע . מומלץ להשתמש בתכשירים לא שומניים (Oil Free)  ושאינם מכילים אלכוהול.
שימוש באלכוהול אומנם מחטא את האזור המטופל, אך גורם ליובש וגירוי של העור העלול רק להחריף את המצב ( שימו לב שחלק גדול ממי הפנים בשוק מכילים אלכוהול, אז הקשיבו לעור). כמו כן, מומלץ מדי פעם לנקות את העור אצל קוסמטיקאית.

טיפים לשמירה על עור הפנים ומניעת הישנות הופעתם של שחורים:
1.נקו את הפנים פעמיים ביום ולאחר פעילות גופנית– טיפול נכון בקומדונים (מה דעתכם שנשתמש במילה "שחורים" מעכשיו? מתאים לי!) מתחיל בניקוי עור הפנים. מומלץ לנקות את עור הפנים פעמיים ביום- בבוקר ובערב, וכן לאחר ביצוע פעילות גופנית הגורמת להזעה מוגברת. ניקוי תכוף יותר עלול לגרום ליובש יתר של העור, החלשת ההגנה הטבעית החיצונית שלו ולהחמיר את הבעיה. (אז כן – פעמיים ביום, אבל לא יותר מזה).
2.לא לשפשף– לא רצוי להשתמש בספוגיות, מטליות או סבונים קשים, על מנת לא ליצור בעור הפנים שריטות מקרוסקופיות המזמינות חיידקים. מומלץ לרחוץ את הפנים בידיים חשופות ולייבש במגבת בטפיחות קלות, ללא שפשוף.
3.לרחוץ בתכשיר מותאם– בעת הרחיצה מומלץ להשתמש בתכשיר עדין ונטול שומן (Oil free), כדוגמת אקניל ווש, המאפשר הורדת עודפי שומן, לכלוך ותאים מתים המשאיר את הנקבוביות פתוחות ואת העור פנוי לקליטת תכשירים במריחה מקומית. בנוסף חשוב שהתכשיר יכיל מרכיב המעכב את התרבות החיידקים (אנטיספטי).
4.סבלנות והתמדה– כאשר מתחילים טיפול כלשהו חשוב להבין מהו הצפי המעשי לגבי השיפור בתופעת השחורים. יש להמשיך בטיפול, אפילו אם ישנה תחושה ש"שום דבר לא קורה". לרוב תוך מספר שבועות מזמן תחילת הטיפול ניתן יהיה לראות שיפור.
5.ניקוי עור מקצועי– מומלץ אחת לתקופה לבצע ניקוי עור מקצועי על ידי קוסמטיקאית.

תודה לד"ר לבר על המידע.

בוחן פתע!
OK. לא בוחן פתע. שליף….
שינויים הורמונליים > תאי עור מתים נושרים באיטיות > חסימה של בלוטות בפנים >  ראש לבן > פתח הבלוטה מתרחב, האיזור מזדהם > ראש שחור.
טיפול בכל אחד מהשלבים האלו יעזור לטיפול בשחורים.
נכנס בפתק דביק צהוב?

עכשיו קדימה לשטוף פנים ולהסיר איפור לפני שאתן הולכות לישון!

תגובות

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *